|
Brussel - Luik |
|
De E40 Brussel-Leuven-Luik, tot 1985 de E5 genoemd, is een van de belangrijkste
oost-westassen van het land. De snelweg is rond 1970 in een recordtempo aangelegd.
Snel naar: Besluitvorming en aanleg | Evolutie van het verkeer
Besluitvorming en aanleg
Het eerste idee voor een verbinding Brussel-Luik dateerde van 1935: de directeur-generaal
van Bruggen en Wegen, P. Christophe, had haar opgenomen in het programma van
'nieuwe wegen'.
Later verscheen ze in het
autosnelwegenprogramma van 1949 (kaart)
en kreeg ze in 1950 het Europese nummer E5 toebedeeld. De Dienst der Autosnelwegen
maakte in datzelfde jaar een eerste ontwerp voor de snelweg op. Het tracé startte op het
Vierarmenkruispunt te Tervuren, sneed het Meerdaalwoud in tweeën en doorkruiste
vervolgens in min of meer rechte lijn het Brabants en Haspengouws Leemplateau [a].
Tracering van de E40.
| |
Het tracé vertoonde verschillende nadelen. Zo vertrok het op een plek die te ver van
Brussel-Centrum gelegen was, lag het te ver van Leuven en bracht het teveel schade toe
aan de bossen. Een nieuw tracé, niet lang daarna op kaart gezet, lag een stuk noordelijker.
Het zou vanuit Sint-Stevens-Woluwe (grote ring van Brussel) rakelings ten zuiden van
Leuven en Tienen passeren, en doorheen het zuiden van de provincie Limburg op Luik
afstevenen [b]. Ook op dit ontwerp kwam kritiek, ditmaal vanuit Luiks Haspengouw. De
definitieve oplossing combineerde de voordelen van het eerste tracé (in het oosten) en het
tweede (in het westen) [c].
Het tracé lag reeds in 1953 vast; de uitvoering daarentegen zou op zich laten
wachten tot 1967. Minister van Openbare Werken
Omer Vanaudenhove
plande anno 1960 wel kredieten in voor het vak Brussel-Zaventem, om alvast
het drukste gedeelte van de steenweg tussen Brussel en Leuven te
kunnen ontlasten. Maar wegens de voorrang die de minister gaf aan de Koning
Boudewijnautosnelweg (E313) en de Autoroute de Wallonie (E42), bleef het bij een voornemen.
Onterecht, vonden de leden van de Belgische Wegenfederatie. De verkeerseconomische
studie die professor E.S. Kirschen in opdracht van hen had uitgevoerd, pleitte voor een
onmiddellijke aanleg van de 'tweevoudige verbindingsschakel', Antwerpen-Brussel en Brussel-Luik.
Niet alleen de verkeersintensiteiten toonden de noodzaak van deze snelweg aan, de
verbinding Brussel-Luik stond sinds jaar en dag bekend als een regelrechte 'dodenweg'.
Links: Burgers konden intekenen op leningen van intercommunales; op die manier konden die laatsten over
grotere kredieten beschikken om de aanleg van de autosnelwegen te bespoedigen. Ziehier een reclamebord voor een lening van de Intercommunale
E5. Rechts: Betonneren van de E40.
| |
De financiële injectie van de regering in de openbare werken vanaf 1965 maakte het
mogelijk de E40 op te nemen in het
rollend vijfjarenprogramma
1966-1970. Minister
Jos De Saeger
kende aan het project meteen een hoge prioriteit toe. De derde gewestelijke
autosnelwegendirectie werd belast met een gedeelte van de uitvoering, en voor de
financiering zou de in december 1967 opgerichte Intercommunale E5
instaan. Op 3 december 1969 werd de eerste spadesteek gegeven en amper drie jaar later lag de snelweg
klaar voor het verkeer. Over zijn gehele lengte werd de E40 vanaf zijn totstandkoming rijkelijk
voorzien van tweemaal drie rijstroken. Tegelijk legde de intercommunale ook
toevoerwegen aan vanuit ondermeer Leuven (de huidige N264), Oud-Heverlee (de N25),
Tienen (de N29) en Waremme (de N69). Enig verzet rees toen de Commissie der neveninrichtingen een ruime
parking in Heverleebos wilde voorzien; de parking is uiteindelijk enkele kilometers
westelijker aangelegd in de Dijlevallei.
De E40 in zijn 'beginjaren' nabij Oorbeek (Tienen).
| |
Data van openstelling van de E40 Brussel-Luik. |
wegvak |
openstelling |
Reyers - Evere |
1973 |
Evere - Sterrebeek |
1971 |
Sterrebeek - Leuven |
06/01/1972 |
Leuven - Waremme |
11/12/1972 |
Waremme - Crisnée |
06/07/1972 |
Crisnée - Hognoul |
12/1971 |
Hognoul - Loncin |
1969 |
Te Loncin, bij Luik, ligt de grootste verkeerswisselaar van het land.
| |
Het kluwen van viaducten en tunnels aan Reyers: de E40 duikt hier het Brussels stadscentrum in.
| |
Relevante koninklijke besluiten
- 26 juni 1958 - Indeling van de
ontworpen openbare weg Brussel-Aken bij de categorie der autosnelwegen
- 5 juni 1961 - Onderwerping van
het vak Rocourt-Herstal van de autosnelweg Brussel-Aken
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
- 25 juli 1974 - Onderwerping van
de autosnelweg Brussel-Aken, tussen het beginpunt ervan en Eynatten,
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
|
|