![A23](../wegnr/A23.gif) |
Andere noord-zuidverbindingen |
![](../menu/hr.gif) |
Het gros van de Belgische autosnelwegen is oost-westrichting georiënteerd. In het 2400 km tellende autosnelwegenprogramma
van 1972 voorzag het Ministerie van Openbare Werken tevens een aantal - niet uitgevoerde - noord-zuidverbindingen: een A20 doorheen
Oost-Vlaanderen, een A23 van Tilburg naar Namen, en een A24 door de provincie Limburg. Het autosnelwegenprogramma was geïnspireerd op het
rasterpatroon.
Voor een A24 werd in Limburg vanaf 1970 geijverd; deze geschiedenis wordt beschreven in een apart dossier.
Iets westelijker trok
minister van Openbare Werken
Jos De Saeger
een tweede verticale lijn doorheen België: de A23 van Tilburg naar Namen. Deze snelweg schijnt enkel in vage plannen
bestaan te hebben die al gauw weer opgedoekt werden. De snelweg kwam zelfs niet meer
voor in het lijstje van geschrapte autosnelwegen, dat minister
Louis Olivier
in september 1976 had opgesteld.
De A20 hield het in de plannen wat langer uit. Deze zou de provincie Oost-Vlaanderen en het
noorden van Henegouwen doormidden klieven, om bij Bergen aan te sluiten op de A30
naar het Franse Maubeuge. In het Waasland groeide meteen ongerustheid: het
oorspronkelijke tracé verbond namelijk Bergen met het veerpont over de Westerschelde te
Perkpolder via Edingen, Dendermonde en Sint-Niklaas. Minister
Alfred Califice
achtte het evenwel nuttiger de noord-zuidverbinding naar het westen op te schuiven, zodat ze meer in
de omgeving van de Gentse kanaalzone kwam te liggen.
![Tracés A20](../foto/A20-01n.png) |
Anno 1975 bestonden er twee ontwerpen voor een verbinding tussen Gent en
Bergen: behalve de A20 lag er ook nog een tracé voor dat moest dienen als ontdubbeling van de
rijksweg nr. 56 (de huidige N42). Hiervan waren reeds enkele vakken voltooid, ondermeer
de omleiding om Zottegem. De afstand tussen beide assen was dermate klein dat minister
Jean Defraigne
meer zag in een expresweg als compromis. Een jaar later waren de plannen voor een
A20 definitief opgeborgen. Restte enkel nog een 'modernisering' (verbreding,
rechttrekking en, waar het echt niet anders kon, omlegging) van de bestaande rijksweg.
Zoals uit deze geschiedenis blijkt, paste men bij Openbare Werken naar believen de
functies van de geplande wegen aan. Van internationale noord-zuidverbinding tussen het
Nederlandse Perkpolder en het Franse Maubeuge, werd de A20 gedegradeerd tot een project van
lokaal, hoogstens regionaal belang. De A9 onderging een gelijkaardige degradatie.
De dodenweg N42 is nog steeds niet geheel omgebouwd. Er resten nog een aantal nieuwe wegvakken die moeten
aangelegd worden, teneinde de bochtige gedeelten uit het tracé te kunnen schrappen. Deze brug te Herzele wacht al lange
tijd op een omgelegde N42. |
![Brug te Herzele](../foto/A20-02.jpg) |
|