Het decreet van 16 december 1811 kondigde een nieuwe classificatie af van de wegen in het Franse
keizerrijk. Er kwam een taakverdeling tot stand tussen de Staat en de departementen. Het netwerk van routes impériales (keizerlijke
wegen) werd ingedeeld in drie klassen. De wegen van eerste klasse, veertien in totaal, verbonden Parijs met de uithoeken van het rijk. Hiervan
doorkruisten er twee onze gewesten. De dertien wegen van tweede klasse straalden vanuit de hoofdstad uit naar de belangrijkste
provinciesteden. Eerste en tweede klasse resideerden onder de volledige bevoegdheid van de Staat.
Tot de derde klasse werden maar liefst 202 verbindingen gerekend. Zij waren van eerder regionaal belang en werden dan ook deels
door de departmenten aangelegd en onderhouden. Daarmee bleef het gros van de wegen in beheer van regionale instanties, en dat terwijl
de belangrijke inkomstenbronnen hun ontnomen waren - zoals hierboven verteld - en de Staat slechts een zeer bescheiden dotatie
uitkeerde. Bovendien waren tal van steenwegen uit de achttiende eeuw niet in het systeem van de routes impériales opgenomen.
De voltooiing en het onderhoud van deze kwam eveneens de regionale en lokale organen toe.
Wegen van eerste klasse |
RI2 |
"De Paris à Amsterdam" |
Maubeuge - Bergen - Brussel - Mechelen - Antwerpen - Breda |
RI3 |
"De Paris à Hanovre" |
Givet - Dinant - Namen - Hoei - Luik - Tongeren - Maastricht - Maaseik - Venlo |
Wegen van tweede klasse |
RI18 |
"De Paris à Ostende" |
Rijsel - Menen - Roeselare - Torhout - Oostende |
RI20 |
"De Paris à Cologne" |
Luik - Herve - Aken |
Wegen van derde klasse |
RI32 |
"De Rouen à Namur" |
Valenciennes - Bergen - Binche - Charleroi - Namen |
RI48 |
"De Marle à Bruges" |
Saint-Amand-les-Eaux - Doornik - Kortrijk - Brugge |
RI51 |
"De Valenciennes à Gand" |
Valenciennes - Leuze-en-Hainaut - Ronse - Oudenaarde - Gent |
RI52 |
"De Valenciennes à Luxembourg" |
Maubeuge - Beaumont - Philippeville - Givet - Beauraing - Neufchâteau - Aarlen - Luxemburg |
RI53 |
"De Bruxelles à Arras" |
Doornik - Douai |
RI54 |
"De Bruxelles à Saint-Pol" |
Halle - Edingen - Ath - Doornik - Rijsel |
RI56 |
"De Bruxelles à Nieuport" |
Brussel - Aalst - Gent - Eeklo - Brugge - Gistel - Nieuwpoort |
RI57 |
"De Bruxelles à Namur" |
Brussel - Genappe - Sombreffe - Namen |
RI58 |
"De Bruxelles à Aix-la-Chapelle" |
Brussel - Leuven - Tienen - Sint-Truiden - Tongeren - Maastricht |
RI59 |
"De Bruxelles à Bois-le-Duc" |
Leuven - Diest - Beringen - Hechtel - Eindhoven |
RI60 |
"De Torhout à Bruges" |
Torhout - Brugge |
RI61 |
"De Maldegem à Breskens" |
Maldegem - Breskens |
RI62 |
"D'Anvers à Calais" |
Antwerpen - Sint-Niklaas - Lokeren - Gent - Deinze - Kortrijk - Ieper - Poperinge - Duinkerke |
RI63 |
"D'Anvers à Metz" |
Antwerpen - Mechelen - Leuven - Eghezée - Namen - Marche-en-Famenne - Bastenaken - Aarlen - Longwy |
RI64 |
"D'Anvers à Ruremonde" |
Antwerpen - Turnhout - Mol - Hamont - Weert |
RI65 |
"D'Anvers à Haarlem" |
Antwerpen - Bergen op Zoom |
RI67 |
"De Liège à Utrecht" |
Luik - Tongeren - Hasselt - Hechtel - Eindhoven |
RI68 |
"De Liège à Strasbourg" |
Luik - Theux - Spa - Malmedy - Sankt-Vith - Prüm |
RI70 |
"De Metz à Aix-la-Chapelle" |
Diekirch - Sankt-Vith - Bütgenbach - Monschau |
RI95 |
"De Nevers à Maastricht" |
Sedan - Bouillon - Tellin - Rochefort - Marche - Luik |
Bronnen: L. Genicot, 'Etudes sur la construction des routes en Belgique' en WikiSara.