| ||||||||
| ||||||||
Chronologie van de Belgische A-nummers: A20 - A28
A20Dit nummer werd van 1973 tot 1976 gebruikt voor de ontworpen verbinding Gent-Bergen. In 1976 werd deze definitief geschrapt
uit het autosnelwegenprogramma.
A21De noord-zuidverbinding Perkpolder-Bergen, opgenomen in het autosnelwegenprogramma van 1972, droeg het nummer A21. In 1973
verschoof het tracé naar het westen (Gent-Bergen). Later werd het nummer toegekend aan de snelweg Ranst-Eindhoven.
A22Het nummer A22 werd tot 1972 gebruikt voor het korte stukje autosnelweg tussen Hautrage en de Franse grens. Vervolgens verscheen het
langs het geplande noord-zuidtracé Tildonk-Bertem-Waver (de zogenaamde 'autoroute des professeurs' of 'proffenweg', die de universiteitssteden
Leuven en Louvain-la-Neuve zou verbinden). Samen met deze verbinding werd het
nummer definitief begraven in 1976.
A23De ontworpen noord-zuidverbinding Tilburg-Turnhout-Namen, die in de autosnelwegenprogramma's van begin jaren 1970 ingetekend stond,
droeg het nummer A23. Na 1974 verdwenen de weg en zijn nummer geruisloos uit de plannen.
A24De ontworpen verbinding Eindhoven-Hasselt-Hoei, ontworpen rond 1970, kreeg het nummer A24 toebedeeld. Vanwege
hardnekkig lokaal protest werd het tracé naar het noorden toe langzamerhand ingekort en eind 1977 degradeerde de minister van Openbare Werken
het resterende stuk definitief tot autoweg.
A25Omstreeks 1972 werd het nummer A25 gebruikt voor de autosnelweg Verviers-Prüm. In 1974 droeg men het nummer over naar de
snelweg Maastricht-Luik, en nummerde men het oorspronkelijke wegvak als A27. De autosnelweg Maastricht-Luik heette tot 1974 A43.
A26Het nummer A26 werd in 1974 toegekend aan de ontworpen verbinding Luik-Neufchâteau. Voordien droeg deze snelweg het nummer A33.
A27De autosnelweg Verviers-Prüm heet sinds 1974 A27. Voorheen diende het nummer A25 om deze weg te benoemen.
A28A28 fungeert sinds 1974 als benaming van de onvoltooide snelweg Aarlen-Longwy. Het is onbekend of de snelweg voordien een ander nummer droeg.
| ||||||||