Chronologie van de Belgische A-nummers: A20 - A28


Snel naar:
A20

Dit nummer werd van 1973 tot 1976 gebruikt voor de ontworpen verbinding Gent-Bergen. In 1976 werd deze definitief geschrapt uit het autosnelwegenprogramma.
Zie ook: A21 en Dossier A20 A23 Andere noord-zuidverbindingen.

A21

De noord-zuidverbinding Perkpolder-Bergen, opgenomen in het autosnelwegenprogramma van 1972, droeg het nummer A21. In 1973 verschoof het tracé naar het westen (Gent-Bergen). Later werd het nummer toegekend aan de snelweg Ranst-Eindhoven.
Zie ook: A14, A20 en Dossier E17 E34 R1 Rijsel - Gent - Antwerpen - Eindhoven.

A22

Het nummer A22 werd tot 1972 gebruikt voor het korte stukje autosnelweg tussen Hautrage en de Franse grens. Vervolgens verscheen het langs het geplande noord-zuidtracé Tildonk-Bertem-Waver (de zogenaamde 'autoroute des professeurs' of 'proffenweg', die de universiteitssteden Leuven en Louvain-la-Neuve zou verbinden). Samen met deze verbinding werd het nummer definitief begraven in 1976.
Zie ook: A2, A7 en Dossier E314 (A2) Leuven - Lummen.

Links: Geplande autosnelwegen in de Borinage ca. 1970. Rechts: De omgeving van Leuven in het autosnelwegenprogramma van 1972.


A23

De ontworpen noord-zuidverbinding Tilburg-Turnhout-Namen, die in de autosnelwegenprogramma's van begin jaren 1970 ingetekend stond, droeg het nummer A23. Na 1974 verdwenen de weg en zijn nummer geruisloos uit de plannen.
Zie ook: Dossier A20 A23 Andere noord-zuidverbindingen.

A24

De ontworpen verbinding Eindhoven-Hasselt-Hoei, ontworpen rond 1970, kreeg het nummer A24 toebedeeld. Vanwege hardnekkig lokaal protest werd het tracé naar het noorden toe langzamerhand ingekort en eind 1977 degradeerde de minister van Openbare Werken het resterende stuk definitief tot autoweg.
Zie ook: Dossier A24 Eindhoven - Hasselt - Hoei.

A25

Omstreeks 1972 werd het nummer A25 gebruikt voor de autosnelweg Verviers-Prüm. In 1974 droeg men het nummer over naar de snelweg Maastricht-Luik, en nummerde men het oorspronkelijke wegvak als A27. De autosnelweg Maastricht-Luik heette tot 1974 A43.
Zie ook: A27, A43 en Dossier E25 E411 Brussel / Luik - Aarlen - Luxemburg.

A26

Het nummer A26 werd in 1974 toegekend aan de ontworpen verbinding Luik-Neufchâteau. Voordien droeg deze snelweg het nummer A33.
Zie ook: A33 en Dossier E25 E411 Brussel / Luik - Aarlen - Luxemburg.

A27

De autosnelweg Verviers-Prüm heet sinds 1974 A27. Voorheen diende het nummer A25 om deze weg te benoemen.
Zie ook: A25 en Dossier E42 Battice - Verviers - Sankt-Vith.

A28

A28 fungeert sinds 1974 als benaming van de onvoltooide snelweg Aarlen-Longwy. Het is onbekend of de snelweg voordien een ander nummer droeg.


« A10 - A19 | Terug naar boven | Bronverantwoording | A30 - A71 »
Algemene wegenpolitiek vanaf de 18e eeuw en totstandkoming van het (autosnel)wegennet Besluitvorming en aanleg van de Belgische autosnelwegen Ontwikkeling van het autosnelwegennet jaar per jaar in kaart gebracht Links naar andere websites over wegen en infrastructuur Voor alle vragen, opmerkingen en suggesties Hét forum over weginfrastructuur en verkeer in België en Nederland