|
Antwerpen - Zelzate - Knokke-Heist |
|
Wie er een actuele wegenkaart van België op naslaat, stuit ten westen van Antwerpen op
een snelweg in uitvoering. De A11, die inmiddels ook het Europese nummer E34 draagt,
kan men terecht hét buitenbeentje in de geschiedenis van ons autosnelwegennet noemen.
Snel naar: Besluitvorming en aanleg | Evolutie van het verkeer
Besluitvorming en aanleg
De 'expresweg Antwerpen-zeekust' was een van de
snelwegen van het eerste uur
In het Meetjesland, tussen Zelzate en Maldegem, werden al in 1937 onteigeningen uitgevoerd. Het autosnelwegenprogramma van 1949
(kaart)
liet de verbinding evenwel achterwege, zodat ze geleidelijk als expresweg
(rijksweg nr. 617) tot stand kwam. Zelfs
minister van Openbare Werken
Jos De Saeger
hechtte weinig belang aan de weg. "De bouw van de expresweg Antwerpen-zeekust ... is niet dringend omwille van
de aanwezigheid van de autosnelweg E3 (E17) en de verbrede E5 (E40) die in een ideale verbinding
met de kust voorzien voor de Antwerpse automobilisten."
Men werkte op een laag pitje aan de expresweg verder, zodat hij op 19 september
1983 in dienst kon genomen worden. De weg, die tussen Linkeroever en Zelzate alleen al
elf gelijkvloerse kruisingen met verkeerslichten kende, maar voor de rest in niets van
een echte autosnelweg verschilde, had ondertussen de reputatie van een 'dodenweg'
gekregen. Niet alleen havenverkeer tussen Zeebrugge, Gent en Antwerpen bevond zich op deze weg; op drukke weekenddagen
gebruikten toeristen hem als alternatief voor de overvolle E40. Daarenboven waren ook landbouwverkeer en fietsers
toegelaten. De situatie werd er zo schrijnend dat het vak Linkeroever-Zelzate al op 12 januari 1984 ingedeeld
werd bij de categorie der autosnelwegen. Hiermee werd het plan opgevat om de expresweg alsnog tot autosnelweg
om te bouwen.
Deze omvorming, voornamelijk om er de verkeersveiligheid te
bevorderen, moest vanwege budgettaire beperkingen op zich laten wachten. Het werd na
de regionalisering van Openbare Werken (1989) een opdracht voor het Vlaams Gewest. Vandaag de dag
stellen we vast dat er ten oosten van Zelzate nog één gelijkvloerse kruising rest. Ook het
vak richting kust zal te zijner tijd tot autosnelweg omgevormd worden.
[De aanleg van de E34 in de periode na de regionalisering zal hier later uitvoeriger worden besproken.]
Relevante koninklijke besluiten
- 12 januari 1984 - Indeling van de
rijksweg nr. 617 Antwerpen-Maldegem bij de categorie der autosnelwegen
- 19 oktober 1984 - Wijziging van het koninklijk besluit van
12 januari 1984 (indeling van de rijksweg nr. 617 Antwerpen-Maldegem bij de categorie der autosnelwegen)
- 24 oktober 1991 - Indeling van de
gewestweg nr. N49 (ex-rijksweg 617) Zelzate-Knokke, vak Zelzate-Maldegem, bij de categorie der autosnelwegen
|
|