|
Battice - Verviers - Sankt-Vith |
|
De A27 van Battice richting het Duitse Trier, een verbinding die sinds 1985 deel uitmaakt van de internationale route E42,
is pas aan het eind van de jaren 1960 in het autosnelwegenprogramma verschenen. De aanleg lokte amper protest uit. Verdeeldheid over de wijze
waarop een klein riviertje nabij Francorchamps moest worden overbrugd, stelde de afwerking van de snelweg uit tot 1995.
Snel naar: Besluitvorming en aanleg | Evolutie van het verkeer
Besluitvorming en aanleg
Het eerste gedeelte van de autosnelweg, onderdeel van het project van de Autoroute de
Wallonie en voltooid op 29 juni 1972, had slechts de bedoeling Verviers aan te sluiten op
de Koning Boudewijnautosnelweg. Eind jaren 1960 maakte in de Oostkantons het idee
opgang om deze weg door te trekken naar de Duitse grens nabij Sankt-Vith. Net zoals in
het geval van de E25-E411, brachten de voorstanders een internationaal argument aan
- de verbinding tussen Antwerpen en de economisch sterke regio van Frankfurt -
naast een regionaal element - het verbeteren van de bereikbaarheid om de economie en het
toerisme in Oost-België zelf te stimuleren. Op de snelweg werd niet louter vanuit lokale
hoek aangedrongen; ook de Antwerpse haven en een aantal Duitse bedrijven die daar een
vestiging hadden uitgebouwd, zagen de A27 graag komen.
Minister van Openbare Werken
Jos De Saeger
stemde toe, maar plande aanvankelijk slechts een expresweg.
Tal van overlegvergaderingen leidden tot de bepaling van het tracé, dat op 21 februari
1972 werd vastgelegd bij koninklijk besluit. De openstelling voorzag de minister in 1978.
Even ontstond er commotie toen De Saegers opvolger
Alfred Califice
te Sart een tracéwijziging doorvoerde, maar daar kwam de volgende minister
Jean Defraigne
in 1974 alweer op terug. In de zomer van dat jaar gingen de werken van start. Eind 1977
verlengde Mathot het tracé aan de oversteek van de Amblève nabij Stavelot met één
kilometer, om tegemoet te komen aan de vraag van lokale milieuverenigingen.
Dankzij het drukke overleg en de inschikkelijke houding van het ministerie kon de
A27 ontsnappen aan de toenemende kritiek van milieuverenigingen. Verkeerseconomische studies zoals het
'Kirschenrapport'
uit 1975 velden echter een vernietigend oordeel over de snelweg: het verwachte verkeer was te gering om de
investeringen te laten renderen. Maar de aanleg van de A27 kon niet meer verhinderd worden.
Het grensviaduct over de Our te Steinebrück, begin jaren 1980. De aansluitende baanvakken moesten nog worden aangelegd. |
|
De A27 kon in 1984 volledig in dienst genomen worden, op het vak tussen
Francorchamps en Malmedy na. Hier diende de snelweg nog de diepe vallei van de Eau Rouge te overbruggen. De
Intercommunale E5,
die instond voor de financiering, had in 1979 haar goedkeuring gegeven voor de bouw van een viaduct.
Het Waals Gewest weigerde echter een bouwvergunning af te leveren - volgens sommige (Vlaamse) politici
omdat de aannemer een firma uit Vlaams-Brabant was.
Data van openstelling van de autosnelweg E42 (A27) van Battice naar de Duitse grens bij Steinebrück. |
wegvak |
openstelling |
Battice - Chaineux |
1967 |
Chaineux - Verviers |
29/06/1972 |
Verviers - Theux |
1977 |
Theux - Spa |
1982 |
Spa - Francorchamps |
1984 |
Francorchamps - Malmedy |
1995 |
Malmedy - Recht |
1985 |
Recht - Sankt-Vith-Süd |
1980 |
Sankt-Vith-Süd - Duitse grens |
17/09/1984 |
Officiële indienststelling van de grensovergang te Steinebrück door minister Louis Olivier en zijn Duitse collega Werner Dollinger (1984). |
|
Het gekibbel omtrent type en aannemer van het te bouwen viaduct sleepte maar liefst zes
jaar aan, tot op 3 februari 1986 een doorbraak geforceerd werd: een vergadering van
Openbare Werken, het Waals Gewest, de provincie Luik en de betrokken gemeenten
vonden een consensus in de formule van een ophoging. Hoewel hiervoor de fundering van
de aansluitende en reeds aangelegde wegen moest aangepast worden, zou een ophoging
een besparing van 400 miljoen frank opleveren.
Een jaar later gaven de bevoegde instanties dan weer de voorkeur aan een viaduct, waarvan
de bouw in de loop van 1988 aan een Waals aannemersconsortium werd overgelaten.
Het zou nog tot 1995 duren vooraleer er op het Viaduc de l'Eau Rouge verkeer kon
circuleren.
Voor wie over de E42 rijdt, lijkt het Viaduc de l'Eau Rouge onooglijk geïntegreerd in het tracé. Nochtans schuilt er
onder het wegdek een verbluffend staaltje van hedendaagse wegeninfrastructuur. |
|
Relevante koninklijke besluiten
- 28 juli 1966 - Indeling van de
ontworpen toegangsweg van Verviers tot de autosnelweg Brussel-Luik-Aken bij de categorie der autosnelwegen
- 21 februari 1972 - Indeling van de
ontworpen openbare weg Verviers-Sankt-Vith bij de categorie der autosnelwegen
- 8 augustus 1972 - Onderwerping van
de toegangsautoweg van Verviers tot de autosnelweg Brussel-Luik-Aken
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
- 25 juli 1974 - Onderwerping van
toegangsautosnelweg van Verviers naar de autosnelweg Brussel-Aken
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
- 8 augustus 1977 - Onderwerping van
het vak van de autosnelweg Verviers-Sankt-Vith, tussen Verviers (rijksweg nr. 425 zuidelijke ring rond Verviers) en Theux (rijksweg nr. 437)
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
- 27 april 1983 - Onderwerping van
het vak van de autosnelweg Verviers-Sankt-Vith tussen Theux en Sart
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
|
|