|
Jabbeke - Calais |
|
De E40 tussen Jabbeke, Veurne en de Franse grens werd in de jaren 1950 opgevat
als een 'kamautosnelweg' die vanuit het polderlandschap de westkust van ons land diende te ontsluiten.
De verwezenlijking van deze verbinding werd daarentegen voornamelijk bepaald door een internationale
factor: de Kanaaltunnel (en of die er al dan niet zou komen).
Snel naar: Besluitvorming en aanleg | Evolutie van het verkeer
Besluitvorming en aanleg
Een eerste 'versie' van een autosnelweg langs de westkust (Oostende-Frankrijk)
werd al in 1949 opgenomen in het autosnelwegenprogramma (kaart).
Dit tracé werd verlaten voor een opvatting als 'kamautosnelweg', anders gezegd een ontdubbeling van de Koninklijke Baan
(de huidige N34) met toevoerwegen naar de voornaamste badplaatsen. De koninklijk
besluiten van 26 juni 1958 en 10 oktober 1966 legden het tracé vast.
De snelweg A18 - ingeschakeld in de Europese verbinding E5, tegenwoordig E40 - werd in
West-Vlaanderen essentieel bevonden voor de economische en toeristische ontsluiting van
de Westhoek en de westkust, en toen rond 1970 ook concrete plannen rijpten voor een
tunnel onder het Kanaal,
kreeg de snelweg er een internationale functie bovenop. Quasi meteen na haar oprichting begon de
IVAW
(Intercommunale Vereniging voor de Autosnelwegen van West-Vlaanderen) te onteigenen
tussen Jabbeke en Nieuwpoort. Nadat men op Openbare Werken beslist had de A17 langs Jabbeke te
traceren, onderging in 1974 ook de loop van de A18 een wijziging: in plaats van over de snelweg
Brussel-Oostende heen te lopen (richting Zuienkerke en Zeebrugge), diende hij er nu op aan te
takken. Dit vereiste natuurlijk een nieuwe studie, terwijl het vak Jabbeke-Gistel in feite
al aanbesteed was.
Aan de vertakking te Jabbeke werd het kaarsrecht tracé van de snelweg Brussel-Oostende letterlijk doorgestoken. |
|
Midden jaren 1970 was
minister
Jean Defraigne
nog erg optimistisch omtrent de geplande
openstelling.
Zijn opvolgers echter vonden de snelweg naar Calais blijkbaar niet zo nodig meer -
Louis Olivier
zag in 1976 het vak tussen Veurne en de Franse grens zelfs liever als expresweg uitgevoerd -
misschien omdat er aan Franse en Britse zijde op dat moment ook niet meer aan ontwerpen voor een
Kanaaltunnel gewerkt werd. Tien jaar later stond het project echter weer volop in de belangstelling.
Met de opening van de tunnel en de 'open markt' in het vooruitzicht, drong de Europese Economische Gemeenschap (EEG)
aan op een verbetering van de wegeninfrastructuur die rechtstreeks op de tunnel zou aansluiten. Het
Belgische Ministerie van Openbare Werken, hopend op financiële ondersteuning van Europa, schreef de
voltooiing van de A18 dan ook in op het programma 1990-1993. In 1997, drie jaar na de indienststelling van
de Kanaaltunnel, kon het verkeer te Adinkerke de grens passeren.
Data van openstelling van de E40 Jabbeke-Frankrijk. |
wegvak |
openstelling |
Jabbeke - Nieuwpoort |
01/04/1977 |
Nieuwpoort - Oostduinkerke |
1989 |
Oostduinkerke - Veurne |
1992 |
Veurne - Adinkerke |
1996 |
Adinkerke - Franse grens |
1997 |
De middenberm van het vak Jabbeke-Nieuwpoort, aangelegd in de jaren 1970, is bedoeld
als ruimtereservering voor een toekomstige derde rijstrook. Doorgaans werden middenbermen van deze breedte voorzien van groen;
op de door de IVAW gebouwde snelwegen ontbreekt deze beplanting. De afwezigheid van een vangrail leidde tot een
reeks dodelijke ongevallen, zodat Vlaams minister Hilde Crevits in 2008 besloot om een aarden wal te laten opwerpen. |
|
Relevante koninklijke besluiten
- 26 juni 1958 - Indeling van de
ontworpen openbare weg Brugge-Calais bij de categorie der autosnelwegen
- 12 oktober 1966 - Indeling van de
ontworpen openbare weg Brussel-Zelzate-Brugge-Calais bij de categorie der autosnelwegen
- 8 oktober 1974 - Indeling van de
ontworpen openbare weg Jabbeke-Veurne-(Calais) bij de categorie der autosnelwegen
- 31 maart 1977 - Onderwerping van
het vak van de autosnelweg Jabbeke-Veurne, vanaf Jabbeke (splitsing A10-A18) tot Nieuwpoort (rijksweg nr. 57)
aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 (statuut van de autosnelwegen)
|
|