|
Bruxelles - Gand - Ostende |
L'E40 Bruxelles-côte est la plus ancienne autoroute de notre pays. La construction de cet
axe est-ouest important est commencée déjà durant les années 1930. La Seconde Guerre Mondiale et la défiance des
hommes politiques vis-à-vis ce nouveau type de route ont mené à ce que l'achèvement ne se trainât pas moins
que vingt ans.
Accès direct à: Processus décisionnel et construction | Développement du trafic
Processus décisionnel et construction
De eerste volwaardige snelweg van ons land kwam er onder impuls van toeristische en
industriële kringen. Tevens werd de verbinding Brussel-Oostende al in 1931 opgenomen in
een plan van het Internationaal Verbond voor Toerisme om een verbinding aan te leggen
tussen Londen en Istanboel. De oude steenweg raakte echter oververzadigd en het verkeer,
waarvan in 1935 nog 10% door paarden getrokken werd, moest zich daarenboven
doorheen de stadskernen van Aalst, Gent, Eeklo en Brugge wurmen. Aangezien een
verbreding van deze weg onmogelijk werd geacht, besliste minister
Hendrik De Man
in 1935 om voor een ontdubbeling te zorgen in de vorm van een autosnelweg. Deze zou niet enkel een
drastische daling van de transportkosten teweegbrengen, maar ook de economische
ontwikkeling van de doorkruiste gebieden stimuleren, zo werd geargumenteerd. De
besluitvorming en tracébepaling voltrok zich geheel buiten het parlement om, iets waarin
in latere tijden danig verandering zou komen.
Met de aanleg werd gestart op 6 april 1937; die dag zette minister
Jean-Joseph Merlot
de eerste spadesteek voor het vak Beernem-Loppem. De werkzaamheden vorderden niet bepaald
vlug, zodat bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog amper 28 km snelweg voltooid was.
In 1942 werd de uitvoering stilgelegd en het zou nog zes jaar duren vooraleer ze terug hervat werd.
De oprichting van het speciaal en tijdelijk wegenfonds in 1952, en vooral van het
Autonoom Wegenfonds
drie jaar later, had een beperkte, maar niettemin positieve invloed op het tempo waarmee de
aanleg werd voltooid.
La construction de l'E40 Bruxelles-Ostende à la fin des années 1930.
Gauche: La première coup de bêche, l'exploit qui inaugurait l'histoire des autoroutes en Belgique.
Droite: Les matériaux furent transporté en chemin de fer. Les photos sont tous les deux originaires de Grégoire,
Autosnelwegen in België. |
|
Dates d'ouverture de l'E40 Bruxelles-Ostende. |
section |
mise en service |
Grand-Bigard - Alost |
1956 |
Alost - Wetteren |
1955 |
Wetteren - Sint-Denijs-Westrem |
1954 |
Sint-Denijs-Westrem - Drongen |
1951 |
Drongen - Aalter |
1949 |
Aalter - Jabbeke |
1940 |
Jabbeke – Ostende |
1955 |
Uiteindelijk kon koning Boudewijn op 21 april 1956 de snelweg over zijn volledige lengte
plechtig voor het verkeer vrijgeven. Het prijskaartje bedroeg tot dan toe 2,3 miljard
frank. Immers, na de openstelling moesten nog tal van
ongelijkvloerse kruisingen
worden weggewerkt - alleen al tussen Nevele en Zandvoorde stonden in 1959 nog vijftien
kunstwerken in de steigers. Het
platform
van de snelweg was 30 meter breed; hierop
werden tweemaal twee rijstroken aangelegd, elke rijstrook ongeveer 3,5 meter breed,
geflankeerd door een brede zijberm. Tussen Brussel en Aalst werd het
platform voorzien op een verbreding tot tweemaal drie rijstroken. Die verbreding werd in 1970 ook
effectief uitgevoerd, en dit over een afstand van bijna 90 kilometer tussen Groot-Bijgaarden en Brugge.
L'accès de Beernem anno 1958. L'E40 Bruxelles-Ostende est, comme l'E313, une
autoroute dit de l'ancienne type: construit selon les principes allemandes. Plusieurs pays se basaient à l'époque
sur la construction des routes allemande. Remarquez les rayons étroits des virages des bandes de sortie et d'accès,
et la signalisation maintenant assez particulière. |
|
Om het verkeer van de snelweg gemakkelijk de wereldtentoonstelling van 1958 te
laten bereiken, vatte men eveneens de constructie aan van de sectie Groot-Bijgaarden -
Strombeek-Bever van de toekomstige 'grote ring' van Brussel. In 1957 werd dit vak in
dienst genomen, samen met de aansluiting van de autosnelweg Brussel-Oostende op de
Keizer Karellaan in Brussel.
Le début de l'E40 avant l'achèvement du rond-point de Grand-Bigard. |
|
Les plans pour le giratoire à Grand-Bigard, avec - à l'ouest - l'accès provisoire.
Ce giratoire ne cédait la place au présent échangeur avec le grand ring que vers 1985. |
|
De autosnelweg Brussel-Oostende kende al in de jaren 1950 files tijdens de
zomerweekends. De groei van het voertuigenpark heeft de snelweg verder uitermate
rendabel gemaakt. Vooral het gedeelte Brussel-Gent is al vanaf de aanleg
behoorlijk bezet. Tegenwoordig valt het vak Brussel-Ternat dagelijks ten prooi aan de
structurele files.
Un dimanche estival: file en direction de la côte (Drongen, vers 1960). |
|
|