1. De opbouw van een nationaal wegennet (ca. 1700 - ca. 1940)

Stagnatie tijdens de Franse overheersing (1795-1814)

De onstabiele toestand in het laatste decennium van de achttiende eeuw had nefaste gevolgen voor het wegennet in de Zuidelijke Nederlanden. Het zou tot 1807 duren eer de bestaande wegen waren hersteld van de opgelopen schade, en nieuwe wegen konden worden aangelegd. Dit geschiedde dan nog op een erg bescheiden schaal. Er ging vooral aandacht naar het vullen van de hiaten in het netwerk. Resultaat: slechts 231 km, waarvan 125 km in de rijke departementen van Leie en Schelde (deze gebieden kwamen overeen met het oude graafschap Vlaanderen).

De stagnatie in de wegenbouw had te maken met de radicale maatregelen die door het Franse bewind werden genomen. De afschaffing van de wegentol in 1796 - Frankrijk had dit systeem niet gekend tijdens het Ancien Régime - verhinderde de terugbetaling van eerder aangegane leningen, evenals de kostendekking van nieuwe infrastructuurprojecten. Wanneer in 1806 opnieuw een tol werd ingesteld, kwamen de inkomsten hiervan enkel en alleen aan de Staat toe. Initiatieven van regionale overheden of particulieren hadden weinig kans op slagen, wat hun enthousiasme flink deed bekoelen.

De Fransen introduceerden hier niettemin enkele positieve elementen, die in de latere perioden behouden bleven. Het centrale Corps des Ponts et Chaussées met professionele ingenieurs kreeg in 1797 bevoegdheid over de wegen in onze gewesten. Een jaar later volgde een eerste administratieve categorisering van de wegen: de Staat werd nu in de mogelijkheid gesteld een 'nationaal' wegennet aan te leggen volgens een vooropgesteld wegenprogramma. Verder zagen verbindingen met Nederland het daglicht.


Classificatie van de wegen: de 'routes impériales' (1811-1824)

Het decreet van 16 december 1811 kondigde een nieuwe classificatie af van de wegen in het Franse keizerrijk. Er kwam een taakverdeling tot stand tussen de Staat en de departementen. Het netwerk van routes impériales (keizerlijke wegen) werd ingedeeld in drie klassen. De wegen van eerste klasse, veertien in totaal, verbonden Parijs met de uithoeken van het rijk. Hiervan doorkruisten er twee onze gewesten. De dertien wegen van tweede klasse straalden vanuit de hoofdstad uit naar de belangrijkste provinciesteden. Eerste en tweede klasse resideerden onder de volledige bevoegdheid van de Staat.

Tot de derde klasse werden maar liefst 202 verbindingen gerekend. Zij waren van eerder regionaal belang en werden dan ook deels door de departmenten aangelegd en onderhouden. Daarmee bleef het gros van de wegen in beheer van regionale instanties, en dat terwijl de belangrijke inkomstenbronnen hun ontnomen waren - zoals hierboven verteld - en de Staat slechts een zeer bescheiden dotatie uitkeerde. Bovendien waren tal van steenwegen uit de achttiende eeuw niet in het systeem van de routes impériales opgenomen. De voltooiing en het onderhoud van deze kwam eveneens de regionale en lokale organen toe.

Lijst van routes impériales die onze gewesten doorkruisten:

Wegen van eerste klasse
RI2 "De Paris à Amsterdam" Maubeuge - Bergen - Brussel - Mechelen - Antwerpen - Breda
RI3 "De Paris à Hanovre" Givet - Dinant - Namen - Hoei - Luik - Tongeren - Maastricht - Maaseik - Venlo
Wegen van tweede klasse
RI18 "De Paris à Ostende" Rijsel - Menen - Roeselare - Torhout - Oostende
RI20 "De Paris à Cologne" Luik - Herve - Aken
Wegen van derde klasse
RI32 "De Rouen à Namur" Valenciennes - Bergen - Binche - Charleroi - Namen
RI48 "De Marle à Bruges" Saint-Amand-les-Eaux - Doornik - Kortrijk - Brugge
RI51 "De Valenciennes à Gand" Valenciennes - Leuze-en-Hainaut - Ronse - Oudenaarde - Gent
RI52 "De Valenciennes à Luxembourg" Maubeuge - Beaumont - Philippeville - Givet - Beauraing - Neufchâteau - Aarlen - Luxemburg
RI53 "De Bruxelles à Arras" Doornik - Douai
RI54 "De Bruxelles à Saint-Pol" Halle - Edingen - Ath - Doornik - Rijsel
RI56 "De Bruxelles à Nieuport" Brussel - Aalst - Gent - Eeklo - Brugge - Gistel - Nieuwpoort
RI57 "De Bruxelles à Namur" Brussel - Genappe - Sombreffe - Namen
RI58 "De Bruxelles à Aix-la-Chapelle" Brussel - Leuven - Tienen - Sint-Truiden - Tongeren - Maastricht
RI59 "De Bruxelles à Bois-le-Duc" Leuven - Diest - Beringen - Hechtel - Eindhoven
RI60 "De Torhout à Bruges" Torhout - Brugge
RI61 "De Maldegem à Breskens" Maldegem - Breskens
RI62 "D'Anvers à Calais" Antwerpen - Sint-Niklaas - Lokeren - Gent - Deinze - Kortrijk - Ieper - Poperinge - Duinkerke
RI63 "D'Anvers à Metz" Antwerpen - Mechelen - Leuven - Eghezée - Namen - Marche-en-Famenne - Bastenaken - Aarlen - Longwy
RI64 "D'Anvers à Ruremonde" Antwerpen - Turnhout - Mol - Hamont - Weert
RI65 "D'Anvers à Haarlem" Antwerpen - Bergen op Zoom
RI67 "De Liège à Utrecht" Luik - Tongeren - Hasselt - Hechtel - Eindhoven
RI68 "De Liège à Strasbourg" Luik - Theux - Spa - Malmedy - Sankt-Vith - Prüm
RI70 "De Metz à Aix-la-Chapelle" Diekirch - Sankt-Vith - Bütgenbach - Monschau
RI95 "De Nevers à Maastricht" Sedan - Bouillon - Tellin - Rochefort - Marche - Luik

Bronnen: L. Genicot, 'Etudes sur la construction des routes en Belgique' en WikiSara.


Ontwikkeling van het steenwegennet tijdens de Franse overheersing. Klik op de afbeelding voor een groter formaat. Bron: L. Genicot, 'Etudes sur la construction des routes en Belgique'.
Ontwikkeling van het netwerk

Zie ook:
Les routes impériales op WikiSara
(in het Frans)

« De Oostenrijkse Nederlanden | Terug naar boven | Bronverantwoording | De 'Hollandse periode' »
Algemene wegenpolitiek vanaf de 18e eeuw en totstandkoming van het (autosnel)wegennet Besluitvorming en aanleg van de Belgische autosnelwegen Ontwikkeling van het autosnelwegennet jaar per jaar in kaart gebracht Links naar andere websites over wegen en infrastructuur Voor alle vragen, opmerkingen en suggesties Hét forum over weginfrastructuur en verkeer in België en Nederland