Chronologie van de Belgische A-nummers: A30 - A71


Snel naar:
A30

De A30 is het nummer dat de ontworpen weg van Ville-sur-Haine naar Maubeuge droeg van 1973 tot 1976. Het zuidelijk vak van de weg werd in 1976 geschrapt, waardoor deze zijn bovenlokale functie verloor. Het noordelijke vak werd in de R5 (Ring van Bergen) geïntegreerd, waarvan overigens slechts enkele kilometers werden aangelegd.
Zie ook: A7.

Links: Autosnelwegenprogramma 1973. Rechts: Voorwegwijzer van knooppunt Ville-sur-Haine, waarop het oude nummer nog altijd te lezen staat (foto gemaakt in maart 2007).


A33

A33 is het oude nummer dat rond 1970 (en met zekerheid tot in 1972) werd gebruikt voor de verbinding Loncin-Luik-Bastenaken-Aarlen. Later kreeg deze weg het nummer A26 toegekend vanaf Chênée; de traverse door Luik werd A602 genoemd.
Zie ook: A26, A39, A602 en Dossier A602 A605 R7 De snelwegen in en om Luik.

A39

Het nummer A39 werd van 1972 tot 1974 gebruikt om de verbinding tussen Cerexhe-Heuseux en Beaufays te benoemen. Vanaf 1974 kreeg deze ontworpen weg het nummer R7, vanwege zijn functie als oostelijke omleidingsweg om de Luikse agglomeratie. De snelweg verdween enkele decennia van het programma, maar zal de komende jaren aangelegd worden onder het nummer A605.
Zie ook: A605 en Dossier A602 A605 R7 De snelwegen in en om Luik.

Links: Het Luikse wegennet in het autosnelwegenprogramma van 1972. Rechts: Nummerwijzigingen na 1974.


A43

Omstreeks 1970 (en met zekerheid tot in 1972) werd dit nummer aangewend voor de autosnelweg Maastricht - Luik. Tegenwoordig draagt deze weg het nummer A25.
Zie ook: A25, A39 en Dossier E25 E411 Brussel / Luik - Aarlen - Luxemburg.

A54

De snelweg tussen Nijvel en Charleroi heeft steeds het nummer A54 gedragen. Naamgever was de parallel liggende rijksweg nr. 54. Dit nummer werd niet gewijzigd in 1974 (om onbekende redenen), waardoor het het als enige niet past binnen de sequentiële nummering die het Belgische A-wegennet sindsdien kenmerkt.

A57

Het nummer A57 werd rond 1970 gebruikt voor een ontworpen, maar nooit gerealiseerde verbinding Ghoy-Oudenaarde-Roeselare-Veurne. In 1973 verdween het oostelijk vak uit de plannen en werd het westelijk gedeelte (van Tielt tot Veurne) geïntegreerd in de zogenaamde 'Vlaamse transversale'.
Zie ook: A9 en Dossier A9 'Vlaamse transversale'.

De A57 in het autosnelwegenprogramma van 1972.


A67

Het nummer A67 werd van 1966 tot 1974 gebruikt als administratief nummer van de geplande autosnelweg Frankrijk-Jabbeke-Maldegem. Het nummer was afgeleid van de parallel lopende rijksweg nr. 67 (Brugge-Nieuwpoort). In een aantal documenten werd het nummer A11 gebruikt om dit wegvak aan te duiden. Vanaf 1974 verdween het nummer A67 en kwam de huidige A18 in de plaats.
Zie ook: A11, A18 en Dossier E40 Jabbeke - Veurne.

A71

Het nummer A71 werd van 1968 tot 1974 toegekend aan de ontworpen autosnelwegverbinding Zeebrugge-Brugge-Kortrijk. Naamgever was de parallelle rijksweg 71 (Blankenberge-Brunehaut). Het nummer A17 kwam nadien in de plaats.
Zie ook: A9, A17 en Dossier E403 (A17) Brugge - Kortrijk - Doornik.


« A20 - A28 | Terug naar boven | Bronverantwoording | A101 - A605 »
Algemene wegenpolitiek vanaf de 18e eeuw en totstandkoming van het (autosnel)wegennet Besluitvorming en aanleg van de Belgische autosnelwegen Ontwikkeling van het autosnelwegennet jaar per jaar in kaart gebracht Links naar andere websites over wegen en infrastructuur Voor alle vragen, opmerkingen en suggesties Hét forum over weginfrastructuur en verkeer in België en Nederland