| |||||||||||
| |||||||||||
Chronologie van de Belgische A-nummers: A30 - A71
A30De A30 is het nummer dat de ontworpen weg van Ville-sur-Haine naar Maubeuge droeg van 1973 tot 1976. Het zuidelijk vak van
de weg werd in 1976 geschrapt, waardoor deze zijn bovenlokale functie verloor. Het noordelijke vak werd in de R5 (Ring van Bergen)
geïntegreerd, waarvan overigens slechts enkele kilometers werden aangelegd.
A33A33 is het oude nummer dat rond 1970 (en met zekerheid tot in 1972) werd gebruikt voor de verbinding Loncin-Luik-Bastenaken-Aarlen.
Later kreeg deze weg het nummer A26 toegekend vanaf Chênée; de traverse door Luik werd A602 genoemd.
A39Het nummer A39 werd van 1972 tot 1974 gebruikt om de verbinding tussen Cerexhe-Heuseux en Beaufays te benoemen. Vanaf 1974
kreeg deze ontworpen weg het nummer R7, vanwege zijn functie als oostelijke omleidingsweg om de Luikse agglomeratie. De snelweg verdween enkele
decennia van het programma, maar zal de komende jaren aangelegd worden onder het nummer A605.
A43Omstreeks 1970 (en met zekerheid tot in 1972) werd dit nummer aangewend voor de autosnelweg Maastricht - Luik.
Tegenwoordig draagt deze weg het nummer A25.
A54De snelweg tussen Nijvel en Charleroi heeft steeds het nummer A54 gedragen. Naamgever was de parallel liggende rijksweg nr. 54. Dit nummer werd niet gewijzigd in 1974 (om onbekende redenen), waardoor het het als enige niet past binnen de sequentiële nummering die het Belgische A-wegennet sindsdien kenmerkt. A57Het nummer A57 werd rond 1970 gebruikt voor een ontworpen, maar nooit gerealiseerde verbinding Ghoy-Oudenaarde-Roeselare-Veurne.
In 1973 verdween het oostelijk vak uit de plannen en werd het westelijk gedeelte (van Tielt tot Veurne) geïntegreerd in de zogenaamde 'Vlaamse
transversale'.
A67Het nummer A67 werd van 1966 tot 1974 gebruikt als administratief nummer van de geplande autosnelweg Frankrijk-Jabbeke-Maldegem.
Het nummer was afgeleid van de parallel lopende rijksweg nr. 67 (Brugge-Nieuwpoort). In een aantal documenten werd het nummer A11 gebruikt
om dit wegvak aan te duiden. Vanaf 1974 verdween het nummer A67 en kwam de huidige A18 in de plaats.
A71Het nummer A71 werd van 1968 tot 1974 toegekend aan de ontworpen autosnelwegverbinding Zeebrugge-Brugge-Kortrijk. Naamgever
was de parallelle rijksweg 71 (Blankenberge-Brunehaut). Het nummer A17 kwam nadien in de plaats.
| |||||||||||