| |||||||||||
| |||||||||||
Chronologie van de Belgische A-nummers: A10 - A19
A10De A10 is het nummer van de autosnelweg Brussel-Oostende.
A11Het nummer A11 werd aanvankelijk gebruikt voor de ontworpen weg van Brussel richting Meetjesland en Oostkust,
een verbinding die reeds sinds 1960 in het autosnelwegenprogramma was opgenomen. De autosnelweg werd omstreeks het midden van de jaren
1970 systematisch ingekort. Uiterlijk in 1978 begroef de minister van Openbare Werken dit plan, na hardnekkig verzet in het noordwesten
van de provincie Brabant. Het nummer werd vanaf januari 1984 'gerecycleerd' toen men een omvorming tot autosnelweg van de toen pas voltooide
expresweg Antwerpen - Zelzate (N49) in het vooruitzicht stelde.
A12Het nummer A12 wordt gebruikt voor de autosnelweg Brussel-Boom-Antwerpen-Bergen op Zoom. Voor de invoering van de A-nummers werd de
weg tussen Brussel en Antwerpen rijksweg nr. 1bis genoemd; het was immers de tweede verbinding tussen beide steden, naast de achttiende-eeuwse steenweg via
Mechelen.
A13Het vak van de Koning Boudewijnautosnelweg, dat Antwerpen met Luik verbindt, heet sinds de invoering van de A-nummers A13.
A14A14 is het A-nummer dat gebruikt wordt voor de autosnelweg Rijsel-Gent-Antwerpen. Begin jaren 1970 volgde het de gehele E3,
die overigens parallel liep aan de rijksweg nr. 14: ook het wegvak Ranst-Eindhoven behoorde toen tot de A14. Later kreeg dit vak een eigen nummer: A21.
A15Heden ten dage is de A15 het nummer van de autosnelweg die Luik met Bergen verbindt via Namen en Charleroi.
De A15 kende omstreeks 1970 echter een veel langer parcours. Het was toentertijd het administratieve nummer
voor de gehele Autoroute de Wallonie, inbegrepen de huidige A7 tussen Houdeng-Gœgnies en Hautrage, en de huidige A16 van Hautrage tot
Doornik.
A16Vanaf 1974 werd aan het vak Hautrage-Doornik van de Autoroute de Wallonie het nummer A16 toegekend. Voorheen droeg
deze weg het nummer A15.
A17A17 is het nummer van de autosnelweg Brugge-Kortrijk-Doornik. Het nummer werd toegekend in 1974. Voordien heette het vak
Brugge-Kortrijk A71 (parallel aan rijksweg nr. 71), het vak Kortrijk-Doornik maakte onderdeel uit van de A9.
A18De snelweg tussen Jabbeke en Frankrijk draagt sinds 1974 het nummer A18. Dit verving het oude nummer A67, dat gekozen was vanwege
de ligging van de snelweg parallel aan rijksweg nr. 67.
A19De onvoltooide autosnelweg Kortrijk-Ieper-Veurne draagt sinds 1974 het nummer A19. Het oude nummer A9 was voorbijgestreefd aangezien de
snelweg in de plannen geen rechtstreekse toegang meer gaf tot Brussel (wat een kenmerkende eigenschap is van eencijferige A-nummers).
| |||||||||||